The north of Thailand - Reisverslag uit Chiang Rai, Thailand van Merel & Mara - WaarBenJij.nu The north of Thailand - Reisverslag uit Chiang Rai, Thailand van Merel & Mara - WaarBenJij.nu

The north of Thailand

Door: Mara en Merel

Blijf op de hoogte en volg Merel & Mara

02 Februari 2015 | Thailand, Chiang Rai

Na een goede eerste vlucht en een lekkere verwennerij (lees: twee flesjes wijn, nootjes, stroopwafels, chips en nog meer) van de buurvrouw van Mara en daarna een twee uur durende vertraging op de volgende vlucht, kwamen we aan op onze eerste bestemming in Chiang Mai. Een kamer van 2 bij 2 vierkante meter met een matras op de grond. Kortom, back to basic.

Chiang Mai
Wat is er nu beter dan bij aankomst in Thailand ook direct een Thaise massage te nemen. Nou uiteindelijk dus bijna elke andere massage, behalve de Thaise. We zijn een uur lang volledig uit elkaar getrokken en hebben er blauwe plekken van. Desalniettemin waren de masseuses ontzettend aardig en hielden nog aardig rekening met onze stijve lijven.
Daarna was onze eerste avondmaaltijd een opwarmmaaltijd bij de plaatselijke supermarkt; rijst met iets dat voor met kip moest doorgaan - geen succes. Maar snel teruggegaan naar ons hok en als een blok geslapen.

De volgende prachtig zonnige ochtend trokken wij uitgeslapen en wel, ditmaal de goede kant op richting het centrum. We hebben hier de Wat Phrasingh en de Watchediluang bezocht. Het zijn zeer imposante tempels, enkele voorzien van opgezette monnikken. Zo echt dat we bang waren voor een knipoog. Hier hebben we ook gesproken met een monnik, over zijn levenwijze en achterliggende reden, achtergrond en rituelen.
Deze avond hebben we de extreem drukke Night Bazaar bezocht. Veel kraampjes en een enorme massa mensen. Absoluut toeristisch. We hebben hier ons eerste streetfood gegeten, een maispannenkoekje, een kipspies en een kokosnoot! We beginnen rustig aan.

Chiang Mai - Chiang Rai
Deze ochtend hebben we onze zware backpacks op onze rug getrokken en zijn we naar het Tiger Kingdom geweest. Dit heeft ons behoorlijk dubbele gevoelens bezorgd. We hebben ervoor gekozen met de kleinste tijgers op de foto te gaan en werden hier dan ook direct naartoe verwezen. Dit was ontzettend leuk! Later zijn we door het park gelopen, maar helaas zeker niet wat we ervan verwachten. De hokken waren veel te klein, allemaal op toeristen gemaakt. Bijna alle tijgers waren compleet verdoofd en diegene die nog wakker waren werden continu met stokken aangeraakt. We zijn hier dan ook weer snel vertrokken met onze vaste tuk-tuk man naar het busstation van Chiang Mai. Helaas kregen we hier onze eerste echte schok, een wc in de grond, zonder papier, een en al nattigheid op de vloer en een lucht die je nooit meer wilt ruiken. Snel weer omgedraaid dus! We hebben 2 uur gewacht op de bus en hebben daarna een 3,5 uur durende busrit gehad naar Chiang Rai.

Chiang Rai
Duidelijk anders dan Chiang Mai. Meer rust, minder modern en viezer. Toen we aankwamen in ons hostel waren we beide stil. Het was het echt even wennen aan de viezigheid. Mara vond regelmatig haren en wist even niet hoe ze het had. Uiteindelijk heeft ze deze heldhaftig weggehaald en is ze toch gaan liggen! ;) We zijn er nu al meer aan gewend. De volgende dag hebben we met onze taxichaffeur Shit (ja, Shit), de Wat Rong Khun (witte tempel), de Ban Daam (zwarte huis/tempel) en de stammen; Ahka, Yao, Lahu, Kayor en Longneck Karen bezocht. Ook hier hebben we onze ogen uitgekeken. Wat Rong Khun symboliseert de reinheid van Boedhha. De brug staat voor de overgang naar de hemel. Ban Daam is daarentegen een tempel die staat voor de dood. Dit zie je aan de skeletten en huiden van dieren die overal aanwezig zijn. De achterliggende gedachte hiervan is dat niemand op deze planeet de dood kan vermijden. De stammen zijn een verhaal opzich. Vooral van de Longnecks waren wij erg onder de indruk. De stalen goudgekleurde ringen die zij om hun nek dragen wegen ruim 4,5 kilo. Ook sommige jonge meisjes hadden deze ringen al om hun nek, maar ook rond hun voeten en boven de knieen. We gaan er vanuit, gezien de hele omgeving en de persoonlijke spullen, dat zij hier leven. Het toerisme hier roept dan wel weer wat vraagtekens op. We voelden ons zeer ongemakkelijk om foto's te maken van deze mensen. Ze zijn voor ons natuurlijk een soort van attractie. Uiteindelijk heeft Merel het lef gehad om het aan een vrouw te vragen, maar daarna zijn we snel weer doorgelopen. Het was in elk geval zeer indrukwekkend. We hebben deze avond Thais gegeten bij de Night Bazaar. Het eten smaakte bijzonder goed! Beter dan onze Westerse pizza van de Pizza Company die dag ervoor (schaam schaam).

Vandaag hebben we schoftelijk lang uitgeslapen en hebben we om half 1 ontbeten. Daarna zijn we direct met Shit op pad gegaan naar de Golden Traingle, het drielandenpunt tussen Birma, Thailand en Laos. Hier hebben we ook de slowboten gezien en besloten hiermee niet naar Luang Phrabang, Laos te gaan. Morgen steken wij de eerste grens over en slikken we vanavond onze eerste malariapil, met alle gevolgen van dien!

Wij gaan weer in de zon zitten. Heel veel liefs van ons!

Mara en Merel

• 02 Februari 2015 - 12:23

Marvin:

Wouw wat gaaf klink dat allemaal zeg! Andere culturen, met de hygiëne die daarbij hoort! (Zal nog wel erger gaan worden :p), exotisch voedsel ( vooral die pizza!) en taxichauffeurs genaamd shit!!! Hoe meer ik lees hoe jaloerser ik word! Ik ben wel benieuwd naar wat foto's hoor! Wel maken hè?! Ik weet hoe goed merel daar in is! ;)

Veel plezier nog! Ik mis je en hou van je! Xxx

• 02 Februari 2015 - 12:27

Yolanda & Ed:

Jee meiden, wat een hoop gezien al! heel leuk en leesgraag verslag!! Kijk al weer uit naar de volgende :)

xxxxxx

• 02 Februari 2015 - 13:01

Opaenomalisman:

Hallo Mara en Merel,
    Leuk jullie verslag te lezen. De hygiene is in die landen ver te zoeken. Alleen 4/5 sterrenhotels hebben een beetje onze standaard. Blijf attent met streetfood en koop toiletpapier of veel papieren zakdoekjes. Veel mooie dingen zien op het vervolg van jullie reis.
    kussen en groeten van oma en opa

• 02 Februari 2015 - 13:02

Leslie:

Leuk leuk leuk meiden! Ik zie Mara al staan in het hostel met de haren! Hahaha.
    Al zo veel gezien ook. Ik kijk uit naar jullie volgende verhaal! Xx

• 02 Februari 2015 - 13:11

Opaenomalisman:

Vergaten te zeggen,dat de foto's leuk zijn. Grtjs

• 02 Februari 2015 - 13:39

Marga:

hoi Merel en Mara,

Wat een leuk begin voor jullie en er komt nog zoveel meer!!!
    Super, kan niet wachten op het volgende verhaal toppie, en ga zo door!!!

Gr Marga

• 02 Februari 2015 - 14:00

Yolanda & Ed:

Prachtige foto's. @ Leslie, ik zag Mara ook al staan met over haren in haar bed haha

• 02 Februari 2015 - 14:25

Monique:

Mooi reis verhaal. Lekker genieten. Op naar het volgend reiis verslag.

Xxx

• 02 Februari 2015 - 14:47

Hilda:

Leuk om dit allemaal van jullie te zien, prachtige foto's, een hele fijne tijd, geniet er van

• 02 Februari 2015 - 14:53

Mirjam:

H''eerlijk'' reisverslag, Het leest zo gretig dat we snel meer willen lezen en zien. Schitterende foto's. Nog geen week weg en dan al zoveel mooi's gezien. Kijk ook uit naar volgende reisverslag. Lieve groet

• 02 Februari 2015 - 16:41

Sabrina:

Yay, een reisverslag! Heerlijk om te lezen na een drukke werkdag en ontregeld treinverkeer. Wat hebben jullie al een hoop gedaan. Ben wel benieuwd; wat is de reden dat jullie besloten hebben niet met de slowboat te gaan? Enjoy en tot het volgende contact! X

• 02 Februari 2015 - 19:22

Loes:

Leuk om te lezen hoe jullie eerste dagen zijn verlopen.
    We zijn benieuwd naar de rest!
    En heel leuke foto's, we want more.

Kusjes en liefs van ons

• 02 Februari 2015 - 21:02

Jacqueline:

Lieve meiden. Leuk om te lezen. Denk dat het mij is ontgaan, maar hoe komen jullie aan Shit? Kus Jacq

• 02 Februari 2015 - 22:53

Yvonne:

Lieve Merel en Mara,
    Wat leuk om lezen wat jullie allemaal meemaken. Ik kijk nu al uit naar het vervolg en leuke foto's ook! Heel veel reisplezier!!!
    Groetjes Yvonne

• 06 Februari 2015 - 15:23

Marieke:

Klinkt goed meiden!! Ik kan me jullie reacties aardig inbeelden; wc in de grond, geen wc papier, haren vinden! Ik zit bijna hardop te lachen :) XX

• 11 Februari 2015 - 10:13

Mieke Böhmer:

Zo meiden wat een belevenis voor jullie om dat allemaal mee te maken, super hoor.