Laos in one week - Reisverslag uit Vientiane, Laos van Merel & Mara - WaarBenJij.nu Laos in one week - Reisverslag uit Vientiane, Laos van Merel & Mara - WaarBenJij.nu

Laos in one week

Door: Merel en Mara

Blijf op de hoogte en volg Merel & Mara

11 Februari 2015 | Laos, Vientiane

Chiang Rai - Luang Namtha, Laos
Dinsdagmorgen bracht Shit ons met de auto naar Chiang Khong, waar we de grens over gingen naar Laos. Shit wachtte netjes tot onze VISA geregeld was, daarna was het voor ons wachten tot onze open taxi vol zat en ons bracht naar het dichtsbijzijnde busstation. Vanaf hier namen we de bus naar Luang Namtha. De bus zag er niet veel beter uit dan de foto's die wij eerder op internet zagen - we waren dan ook de enige toeristen. Met gammele deuren, kapotte stoelen en geen airco is 187 kilometer een hele uitdaging. Waar we ons over verwonderden, Mara althans, was dat dit "angstaanjagende" voertuig er toch een behoorlijke snelheid op na hield, veel te hard voor zijn kunnen. Wat resulteerde in schelle, piepende geluiden.

Als blonde en enige toeristen hadden wij meteen een gesprek in de bus met een Laotiaan. Onze eerste conversatie en onze eerst geleerde woordjes waren een feit. Helaas zijn we deze nu alweer kwijt!

Tijdens de busrit keken we onze ogen uit. De verschillen tussen Laos en Thailand waren nu al enorm. De huizen waren geen huizen te noemen, alles viel bijna uit elkaar. Hele kleine van hout gemaakte hutten.

Luang Namtha - Luang Prabang
Hier hebben we de meest avontuurlijke rit van ons leven gehad. We reden 's ochtends weg vanuit Luang Namtha en de armoede was bij lange na nog niet verdwenen. Aan de rand van de weg waren regelmatig boomhutkampen te zien. Na twee uur rijden was de weg geen weg meer, maar zand en losse stenen. De nieuwe blauwe plekken zijn dan ook niet gekomen van de massage, maar van deze rit. Langs deze weg zagen we nog meer armoede dan daarvoor. We hebben onze ogen uitgekeken, negen uur lang. Van de armoede, maar ook van de meest weelderige natuur. Een en al bergen, beekjes, palmen en plantages. Hoe dichter we Luang Prabang naderde, hoe beter de hutten werden. Toen we de stad daadwerkelijk bereikte, was er helemaal niets primitiefs meer. Het was een en al toerist.

Luang Prabang
Deze dag begonnen we met een heerlijk ontbijt, wat we de afgelopen twee dagen hadden gemist. Omdat we hier maar een dag zijn geweest hebben we een citywalk gedaan. Deze bracht ons langs de Mekong rivier, de Nam Khan rivier, waar monniken lekker aan het poedelen waren, een serene rust heerste en was er een mooi uitzichtpunt over de stad. Na de 600 treden waren we weer toe aan een massage! Dit keer hebben we de aroma olie massage geselecteerd. Heerlijk! 's Avonds hebben we ons weer vermaakt op de markt.

Vang Vieng
Vanaf Luang Prabang zijn we weer vroeg vertrokken met de minivan. Na een lange, maar gezellige rit met geestige medereizigers, kwamen we aan in Vang Vieng. Ons hostel viel alles behalve tegen, een schone badkamer, de lekkerst liggende bedden tot nu toe, middenin het backpackerscentrum en een balkonnetje. Wat een luxe!
Na een heerlijke nacht zonder stekende veringen, hebben we geluncht in het dorp en genoten van de zon op ons balkon. Eind van de middag liepen we richting het excursiebureautje, waar we een dag eerder een luchtballonvaart hadden geboekt. Met een pick-up werden we naar de plek gebracht waar de luchtballon zou opstijgen. De ballon werd uitgerold, strakgetrokken en met een enorme snelheid volgeblazen. Het mandje werd door vier man in bedwang gehouden, we moesten snel instappen. Het vuur spuwde in de ballon en we zweefden in de lucht. Wat een bijzonder gevoel en wat een fantastisch uitzicht. Een laagstaande zon, tussen de bergen en prachtige rotspartijen. Het fototoestel kon de hoeveelheid selfies en mooie uitzichten bijna niet aan. We gingen maar door! Na een half uur zweven kwam er een eind aan dit avontuur. Wat een toffe ervaring!

's Avonds tijdens het eten, kwamen we zowaar een bekende tegen uit Nederland. Hoe onverwachts!

Vientiane
De rit naar Vientiane was goddank korter dan de andere busritten. We hadden veel verwachtingen bij deze stad, maar dat viel helaas een beetje tegen. De bezienswaardigheden stelden niet veel voor vergeleken met tempels en monumenten die wij eerder hadden gezien. Ook het park was meer zand dan gras. Gelukkig hebben we hier wel echt kennis gemaakt met de cultuur. We hebben over de dag gezien, meerdere drankjes gedronken met drie jonge locals, die we hier hebben ontmoet. Het enthouasiasme bij deze locals over ons is echt bewonderingswaardig. Ze vinden het een soort van eer om met je te praten en bij je te mogen zitten. Dat we met ze op de foto wilden, was dan ook een goed schot in de roos. Het was heel gezellig en Merel heeft een baan aangeboden gekregen voor het werken bij de overheid Laos.
Morgen verlaten we Laos en vliegen we naar de hoofdstad van Cambodja, Phnom Penh.

Dikke kus van ons!

• 11 Februari 2015 - 08:46

Loes:

Leuk om weer iets te lezen!
    Een luchtballonvaart moet vast onwijs mooi zijn geweest in die omgeving.
    Een baan aangeboden gekregen? Dat gaat soepel haha.
    Maar je komt maar weer lekker hier werken.

Enjoy ♡
    Heel veel liefs

• 11 Februari 2015 - 09:36

Monique:

Wat een mooi verhaal weer. met veel plezier gelezen.

Gr Xxx

• 11 Februari 2015 - 10:11

Puck :

Weer een super leuk verhaal! Ben benieuwd naar de volgende! XX

• 11 Februari 2015 - 10:24

Yolanda:

Prachtig verhaal weer! Op naar Cambodja! Goede en fijne vlucht gewenst. XXXXXXXX

• 11 Februari 2015 - 10:27

Yolanda:

en geweldige foto's. Prachtige bus. Jouw rugzak pas er prachtig bij Mara.

• 11 Februari 2015 - 10:43

Moeki/Michelle:

Lieve Mara en ook Merel,

Wat een leuke verhalen! Zo te lezen maken jullie genoeg mee en genieten jullie ook.
    Ik ben benieuwd naar jullie verhaal. Heel veel plezier.

Xxx

• 11 Februari 2015 - 11:21

Ben:

Ziet er cool uit dames! Leuk verhaal!
    Enjoy!!

• 11 Februari 2015 - 11:36

Marvin:

Wouw wat een avonturen weer! Leuk om te horen dat jullie veel zien, doen en plezier hebben! Heel veel plezier in het volgende mooie land: Cambodja! Dikke kus

• 11 Februari 2015 - 13:10

Yvonne:

Wauw meiden, wat gaaf allemaal!! Wat een avontuurlijke reis, leuk dat jullie contact hebben met de locals zo leer je idd het land met alles wat daar bij hoort het beste kennen!!!! Ik vind het zo leuk om met jullie mee te mogen lezen, ik kijk al weer uit naar jullie volgende reisverslag!!

• 11 Februari 2015 - 15:22

Mirjam:

Dag dames, wat een heerlijk verhaal weer. Jullie bagage wordt als maar zwaarder van alle herinneringen en belevenissen die jullie daar op doen. En wij zijn wel benieuwd wie die bekende nederlander was? Veel plezier verder. Groeten van mij

• 11 Februari 2015 - 17:12

Omaopamontfoort:

Hallo meiden,
    We worden steeds jaloerser, maar gunnen jullie natuurlijk je reis. Je krijg wel steeds een cultuursjok.
    ook fijn dat jullie nu zo' n mooi hostel troffen. Overal tref je daar mensen die geinteresseerd zijn in westerlingen en willen graag Engels spreken. Zo doe je een hoop leuke ervaringen op, maar dit wordt in Indonesie nog meer, de oudere willen Nederlands met je praten en dan blijkt dat ze nog steeds van de blanda's houden, natuurlijk zijn er uitzonderingen. Het was een mooi en leuk verslag.
    Groeten en dikke kussen van
    Oma en opa

• 11 Februari 2015 - 17:13

Irene:

Fijn dat jullie het zo naar jullie zin hebben. Genieten van jullie verslagen en foto's. Welke prijs is verbonden aan het oplossen van de bekende Nederlander?? XX

• 11 Februari 2015 - 17:50

Edwin:

Dames, wat delen jullie toch veel indrukken. Het is haast niet te geloven dat jullie pas twee weken onderweg zijn.
    Goede vlucht naar Cambodja.
    P.s. Jullie zullen Shit nog gaan missen

• 11 Februari 2015 - 23:36

Ed:

Leuk verhaal met wederom leuke ervaringen. Ik hoop en verwacht eigenlijk ook dat Cambodja een behoorlijke indruk op jullie zal maken. Veel plezier alvast en tot het volgende verslag. XX

• 14 Februari 2015 - 11:17

Jeanne:

Ha avontuurlijke meiden. Echt heel leuk om op afstand met jullie mee te reizen. We zitten hier lekker op de bank, zonder blauwe plekken van de reis, in alle rust te lezen.
    Geniet en blijf alert! Liefs, jeanne

• 14 Februari 2015 - 13:56

Sabrina:

Klinkt super meiden, genieten! Wat grappig dat jullie met locals op pad zijn geweest. Vast interessant om van hen het een en ander te horen! Toch anders dan uit een reisgids. Alleen dat toilet... Inmiddels helemaal gewend aan back to basic / de hygiene? Kan niet wachten tot jullie volgende verslag! XX Sabrina